تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/04/27 - 00:58
کد خبر: 402077

گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» درپی گمانه‌زنی‌ها پیرامون انتخاب وزیر علوم دولت سیزدهم؛

چه کسی متصدی وزارت علوم می‌شود؟/ بررسی گزینه‌های احتمالی

چه کسی متصدی وزارت علوم می‌شود؟/ بررسی گزینه‌های احتمالی

از جمله این گزینه می توان به محمد مهدی زاهدی وزیر اسبق وزارت علوم، مجتبی رضاخواه نماینده مجلس، محمد‌مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و فرهاد هبر رئیس پیشین دانشگاه تهران نام برد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این روزها شایعات و احتمالات زیادی درخصوص کابینه آینده دولت رئیسی در فضای رسانه ای و مجازی دست به دست می شود و چانه زنی‌های مختلف برای کسب کرسی های بیشتر در دولت بعدی را از مدت ها پیش شروع کردند که یکی از این وزارتخانه‌ها که همیشه مورد توجه قشر فرهیخته و سیاسیون مختلف بود، وزارت علوم است.

چند هفته ای است که در فضای مجازی و مجالس غیررسمی گزینه هایی برای وزارت علوم مطرح می شود و در این لیست از نمایندگان مجلس تا وزرای سابق و حتی روسای دانشگاه های کشور نام برده شده است.

از جمله این گزینه می توان به محمدمهدی زاهدی وزیر اسبق علوم، مجتبی رضاخواه نماینده مجلس، محمد‌مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و فرهاد هبر رئیس پیشین دانشگاه تهران نام برد.

در ادامه به معرفی این گزینه‌ها می‌پردازیم؛

۱. محمدمهدی زاهدی

هرچند این روزها با ورود نمایندگان مجلس به دولت مخالفت ها و انتقاداتی می شود که نمایندگان بهتر است ابتدا به ماموریتی که ۴ سال برای آن از سوی مردم انتخاب شدند پایان دهند سپس به فکر ورو به جایگاه های دیگر باشند اما محمدمهدی زاهدی که از سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ وزیر علوم دولت اول محمود احمدی نژاد بود یکی از گزینه های فعلی برای ریاست بر وزارت دانشگاه هاست.

وی هم اینک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و عضو هیات علمی گروه ریاضی دانشگاه تربیت مدرس است اما نکته قابل توجه این است که وی تا قبل از وزارت علوم، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان بود ولی در دوره وزارت یا بلافاصله پس از آن، خود را به دانشگاه تربیت مدرس منتقل کرد.

از حواشی وی در زمان ریاست خود در وزارت علوم می توان به تعویض روسای دانشگاه‌ها و سلب اختیار انتخاب رییس دانشگاه از اعضای هیات علمی آن، به ویژه پس از انتصاب صدرالدین شریعتی به جای نجف قلی حبیبی به عنوان رئیس دانشگاه علامه طباطبایی و نیز عباسعلی عمید زنجانی به جای رضا فرجی دانا به عنوان رییس دانشگاه تهران نام برد که باعث بوجود آمدن اعتراضاتی در بین اعضای هیات علمی و دانشجویان شد.

گزینه های احتمالی وزارت علوم

وی این روزها نیز در مصاحبه با انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی (ره) نسبت به طرح سازمان سنجش برای ممنوعیت دانشجویان در پذیرش سایر رشته های غیرمرتبط برای ارشد گفت: رشته‌های میان رشته‌ای بسیار اهمیت دارند و حذف آن‌ها و یا مجبور کردن دانشجو برای ادامه تحصیل فقط در رشته کارشناسی خود، ظلم به کشور است چرا که همانند سدی در برابر دانشجویان با استعداد است.

زاهدی در ادامه افزود: ممکن است دانشجو در میانه راه متوجه شود رشته‌ای که در آن مشغول به تحصیل است به تنهایی برای او کاربرد ندارد و نیازمند حضور در رشته دیگری است و در این شرایط موفقیت بیشتری کسب خواهد کرد.

وی اظهار داشت: بنابراین اجرایی شدن آن، مقابله با ورود برخی استعداد‌های بالقوه‌ به رشته‌های مورد علاقه‌شان است که در نهایت تبدیل این استعداد به فعلیت می‌تواند اثرگذاری جدی حتی در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور داشته باشد و ما نباید این فرصت را از کشور، سیاست‌گذاران و تصمیم گیرندگان سلب کنیم.

۲. مجتبی رضاخواه

مجتبی رضاخواه یکی دیگر از نمایندگان مجلس و کسی که که از ابتدای مجلس جدید موافق طرح شفافیت آرای نمایندگان است وی در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی، او با کسب ۷۲۳ هزار و ۷۲۹ رای، به عنوان نفر بیست و هفتم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس از استان تهران به مجلس راه یافت.

مجتبی رضاخواه فرزند رئیس ستاد محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ۱۳۸۴ در تهران و در دولت او مدتی معاون وزیر صنایع و معادن و رئیس سازمان صنایع دستی بود اما با نزدیکان او به خصوص اسفندیار رحیم مشایی درگیر شد.

گزینه های احتمالی وزارت علوم

وی در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی، رضاخواه با کسب ۷۲۳ هزار و ۷۲۹ رای، به عنوان نفر بیست و هفتم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر از استان تهران به مجلس راه یافت.

مجتبی رضاخواه در مجلس یازدهم به عضویت کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس درآمد که در اجلاسیه اول نیز به عنوان هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ انتخاب شد.

رضاخواه که در صورت انتخاب بعنوان یکی از وزرای جوان و دهه ۶۰ دولت آینده خواهد بود عضو ناظر مجلس در شورای رقابت، رییس فراکسیون اقتصاد دیجیتال و حکمرانی داده و نایب رئیسی فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس نیز می‌باشد.

۳. محمد‌مهدی طهرانچی

گزینه های احتمالی وزارت علوم

محمد‌مهدی طهرانچی از دیگر گزینه های وزارت علوم را میتوان گفت درصورت انتخاب یکی از وزرای نخبه در این جوزه خواهد بود. در کارنامه وی استاد دانشکده فیزیک دانشگاه شهید بهشتی است.

طهرانچی پیش که در اردیبهشت ۹۱ توسط کامران دانشجو به سرپرستی دانشگاه شهید بهشتی منصوب شده بود در سوم بهمن ۱۳۹۵ توسط محمد فرهادی از سمت ریاست دانشگاه شهید بهشتی برکنار شد و چند ماه بعد در تیر ۹۶ با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به عضویت هیئت امنای دانشگاه آزاد رسید و یکسال بعد در آبان ۹۷ نیز رییس دانشگاه آزاد شد.

از نکات قابل توجه می توان به این اشاره کرد که ۱۸  مارس ۲۰۲۰ وزارت امور خارجه آمریکا، طهرانچی را به همراه ۴ نفر دیگر تحریم کرد. وی یکی از افراد متخصص اتمی بوده و در «طرح هسته‌ای آماد» فعالیت داشته است.

طهرانچی که برای طرح شفایت و تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد بسیار مورد انتقاد تشکل های دانشجویی است از سال ۱۳۷۷ به عنوان معاون اجرایی و برنامه‌ریزی دانشکده علوم آغاز کرد و تا بهمن ۱۳۹۵ ریاست دانشگاه شهید بهشتی  و سپس رئیس دانشگاه آزاد اسلامی را عهده‌دار بود. از دیگر سمت‌های اجرایی طهرانچی از ابتدا تاکنون میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

مشاور رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پژوهش های علم و فناوری: ۱۳۹۵ تاکنون
رئیس دانشگاه شهید بهشتی: اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ تا بهمن ماه ۱۳۹۵
معاون پژوهش های علم و فناوری مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام: اسفند ۱۳۹۲ مرداد ماه۱۳۹۵
رئیس کمیته روابط بین دانشگاهی کمیسیون عالی همکاری های فناوری ایران و روسیه ۱۳۹۳ تا کنون
رئیس کمیسیون تخصصی علوم پایه شورای عالی عتف: ۱۳۸۹ تاکنون
رئیس مرکز نشر دانشگاهی: ۱۳۸۷ تا۱۳۹۱
معاون پژوهشی وفناوری دانشگاه شهید بهشتی :۱۳۸۴- ۱۳۸۶
مدیر قطب علمی فوتونِیک دانشگاه شهید بهشتی: ۱۳۸۶ تا۱۳۹۲
عضو هیات مدیره انجمن اپتیک و فوتونیک ایران۱۳۸۸ تا۱۳۹۲
مجری طرح عمده فوتونیک موسسه آموزشی تحقیقاتی صنایع دفاعی : ۱۳۸۲ - ۱۳۸۳
رئیس گروه فیزیک دانشگاه پیام نور: ۱۳۷۷-۱۳۷۸
عضو کمیته علمی مطالعات سند تحول راهبردی علم و فناوری کشور ۱۳۸۷-۱۳۸۸
معاون اجرایی و برنامه ریزی دانشکده علوم دانشگاه شهید بهشتی: ۱۳۷۷-۱۳۷۸
معاون پژوهشی پژوهشکده لیزر دانشگاه شهید بهشتی: ۱۳۸۲ -۱۳۸۴
معاون تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم دانشگاه شهید بهشتی : ۱۳۷۸ -۱۳۸۲
از موسسین پژوهشکده لیزر دانشگاه شهید بهشتی
از موسسین دانشکده فناوری های نوین دانشگاه شهید بهشتی

۴- فرهاد رهبر

فرهاد رهبر که از محدود گزینه های این وزارت است که از قبل  با آیت الله رئیسی همکاری نزدیک داشته یکی از گزینه های احتمالی این وزارت می باشد.

رهبر مشاور اقتصادی ابراهیم رئیسی در آستان قدس رضوی بوده است و با این که فرهاد رهبر در سال ۹۶ عضو هیات نظارت بر انتخابات بود اما همراه رئیسی برای ثبت‌نام در انتخابات به وزارت کشور رفت. این همراهی او مشکل قانونی داشت و به همین خاطر نیز مورد انتقاد قرار گرفت اما گفته شد که پیش از رفتن به وزارت کشور از عضویت در هیات نظارت استعفا داد.

او در انتخابات امسال نیز در ستاد ابراهیم رئیسی حضور داشت. امسال نیز عضو هیات نظارت بر انتخابات بود اما در روز ۱۲ خرداد خبر آمد که فرهاد رهبر از سمت رئیس هیات نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، میاندوره‌ای مجلس و میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری در استان تهران و شهرستان تهران استعفا داده است.

گزینه های احتمالی وزارت علوم

فرهاد رهبر دارای درجه دکترای تخصصی در رشته اقتصاد نظری از دانشگاه تهران است که در همین دانشگاه استاد و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد است که در ۲۵ تیر ۱۳۹۶ خورشیدی، هیئت امنای دانشگاه آزاد وی را به عنوان رئیس پیشنهادی دانشگاه آزاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کرد.  در اول مرداد ۱۳۹۶ خورشیدی، جلسه کمیته انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد و فرهاد رهبر با تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی، به عنوان رئیس قطعی دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شد، ما تنها حدود یک سال در این سمت ماند و طهرانچی جانشین وی در دانشگاه آزاد شد.

او در دولت یازدهم نایب رئیس شورای راهبردی نظام مالیاتی ایران را بر عهده داشت. وی در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ به مدت حدود پنج سال عهده‌دار سمت مدیرکل مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری بود. سپس در دولت سید محمد خاتمی به سمت معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات منصوب شد. با روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد ابتدا ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را بر عهده گرفت و سپس حدود شش سال ریاست دانشگاه تهران را بر عهده گرفت.

اما در حرکتی جالب توجه محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت ایران در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۹۱ خورشیدی در نامه‌ای به کامران دانشجو وزیر وقت علوم، خواستار برکناری فرهاد رهبر شد. احمدی‌نژاد او را متهم کرد که در اداره دانشگاه تهران رویکردی «سیاست‌زده، غیر علمی و احیاناً امنیتی» داشته‌‌است.

در نهایت چند ماه پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، رضا فرجی دانا، وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری، فرهاد رهبر را در بهمن ۱۳۹۲ خورشیدی از ریاست دانشگاه تهران برکنار کرد و محمدحسین امید را جایگزین او نمود.

چه کسی متصدی وزارت علوم می‌شود؟/ بررسی گزینه‌های احتمالی

رهبر که میتوان گفت در همه دولت ها سمت های قابل توجهی داشت در ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ خورشیدی، وی با حکمی از علی طیب نیا، وزیر اقتصاد دولت یازدهم به عنوان عضو و نایب رئیس شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور منصوب شد.

در اسفند سال ۱۳۹۶، درحالیکه کمتر از ۷ ماه از انتصاب فرهاد رهبر به ریاست دانشگاه آزاد می‌گذشت، زمزمه‌هایی در خصوص اختلافات شدید بین فرهاد رهبر و علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد، شکل گرفت. ولایتی در این زمان، با رد شایعات، تأکید کرد:«همکاری نزدیکی بین من و فرهاد رهبر وجود دارد ااما ۶ ماه بعد، در جلسه اضطراری هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، فرهاد رهبر برکنار و محمدمهدی طهرانچی به عنوان سرپرست دانشگاه، جایگزین او شد.جالب توجه این است که فرهاد رهبر در جلسه معارفه طهرانچی شرکت نکرد. بدین ترتیب فرهاد رهبر با ۱ سال و ۱ ماه و ۳ روز ریاست دانشگاه آزاد اسلامی، کوتاهترین دوره ریاست رسمی دانشگاه آزاد را در کارنامه خود ثبت کرد.

از جمله سوابق را میتوان به موارد زیر اساره کرد؛

•    جهاد سازندگی (۵۹–۵۸)
•    بنیاد مسکن انقلاب اسلامی (۶۲–۵۹)
•    وزارت بازرگانی (۶۳–۶۲)
•    کارشناس اقتصادی نخست‌وزیری (۶۸–۶۳)
•    مدیرکل مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری (۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳)
•    عضو هیئت علمی دانشگاه تهران (۱۳۷۳-اکنون)
•    معاون اطلاعات اقتصادی وزارت اطلاعات (از ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۱)
•    رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی (از ۱۳۸۴ تا آبان ۱۳۸۵)
•    رئیس دانشگاه تهران (از بهمن ۱۳۸۶ تا بهمن ۱۳۹۲)
•    نایب رئیس شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور (از فروردین ۱۳۹۳ تاکنون)
•    مشاور اقتصادی سید ابراهیم رئیسی در آستان قدس رضوی
•    ریاست دانشگاه آزاد اسلامی (از ۲۵ تیر ۱۳۹۶ تا ۲۸ مرداد ۱۳۹۷)

گزارش از مسلم خلخال

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحویل مشعل المپیک به فرانسه
جزئیات مشوق‌های مهارت آموزی برای سربازان
زمان تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات
فقط این افراد می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس رأی دهند + جزئیات
کدام ورزشکاران و مربیان در ایران مسلمان شدند؟ +جزئیات
دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
حمایت اساتید دانشگاه در آمریکا از دانشجویان حامی فلسطین
کدام دانشگاه‌های آمریکا صحنه اعتراضات دانشجویی حمایت از غزه است؟
۴ هزار و ۱۹۳ نفر از دانشجویان متاهل وام تحصیلی دریافت کردند
تجمع دانشگاهیان دانشگاه تهران درحمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف
دانشگاه‌های آمریکا بوی فلسطین گرفت +عکس
قول عجیب شهید سیدمهدی جلادتی +فیلم
ابهام در اعزام الناز رکابی به مسابقات گزینشی المپیک
زلفی‌گل: کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد
خبر جدید وزیر صمت درباره واردات خودرو
فرآیند برنامه ریزی طرح محور در چشم انداز امید بخش آموزش و پرورش
چرا نوعثمانی‌های ترک از فلسطین حمایت می‌کنند؟
مهدی طارمی به اینتر پیوست
وعده یحیی گل محمدی به تبریزی‌ها
سلاخی مرد جوان در چاقوکشی زن و شوهری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top